Τι είναι η Εργοθεραπεία; Πότε ένα παιδί χρειάζεται Εργοθεραπευτική αξιολόγηση;
Ο όρος “Εργοθεραπεία” γίνεται εύκολα κατανοητός με βάση την ανάλυση των λέξεων που απαρτίζουν τον επαγγελματικό της τίτλο:
- Ο όρος «έργο» περιλαμβάνει κάθε σκόπιμη δραστηριότητα, στην οποία εμπλέκεται το άτομο κατά την διάρκεια της ζωής του
- Ο όρος «θεραπεία» αναφέρεται στην εξειδικευμένη παρέμβαση, στην πρόληψη, στη θεραπεία και στην αποκατάσταση
Εργοθεραπεία, λοιπόν, είναι η επιστήμη και το επάγγελμα υγείας που παρέχει εξειδικευμένη θεραπεία για να βοηθήσει τους ανθρώπους να αναπτύξουν, να επανακτήσουν ή να διατηρήσουν δεξιότητες απαραίτητες για όλες τις εκφάνσεις της ζωής τους.
Ο πρωταρχικός στόχος της Εργοθεραπείας είναι να επιτρέψει στους ανθρώπους να συμμετέχουν στα καθημερινά έργα και συγκεκριμένα στους ακόλουθους τομείς έργων:
- στις δραστηριότητες καθημερινής ζωής (σίτιση, ένδυση – απόδυση, προσωπική υγιεινή)
- στον ύπνο,
- στην εκπαίδευση,
- στην εργασία,
- στο παιχνίδι,
- στον ελεύθερο χρόνο και
- στην κοινωνική συμμετοχή
Τα παιδιά συμμετέχουν σε όλους τους παραπάνω τομείς έργων και η συμμετοχή τους στα έργα έχει βρεθεί να είναι ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη τους. Έτσι λοιπόν τα παιδιά που δυσκολεύονται να συμμετέχουν αποτελεσματικά στα έργα της καθημερινής ζωής χρήζουν Εργοθεραπευτικής παρέμβασης.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον Αμερικάνικο Σύλλογο Εργοθεραπευτών, σε περίπτωση που το παιδί παρουσιάζει τρεις ή περισσότερες από τις παρακάτω δυσκολίες, τότε θα πρέπει να γίνει Εργοθεραπευτική αξιολόγηση:
- Οι κινήσεις του δεν είναι συντονισμένες
- Χάνει εύκολα την ισορροπία του
- Φαίνεται αδύναμο
- Χτυπάει εύκολα και δυσκολεύεται να υπολογίσει τη θέση του σώματος του στο χώρο
- Αποφεύγει να χοροπηδά, να κάνει κούνια και να ασχολείται με τον εξοπλισμό της παιδικής χαράς
- Διασπάται εύκολα η προσοχή του
- Είναι υπερκινητικό
- Δυσκολεύεται να κάνει φίλους της ίδιας ηλικίας
- Δεν εξερευνά το περιβάλλον
- Παρουσιάζει δυσκολίες στον ύπνο
- Δεν ακολουθεί προφορικές οδηγίες
- Δεν του αρέσουν τα αγγίγματα, οι αγκαλιές, τα φιλιά
- Φαίνεται να ενοχλείται με τους θορύβους, με διάφορες οσμές και γεύσεις
- Δυσκολεύεται να ντυθεί μόνο του και να δέσει τα κορδόνια του
- Παρουσιάζει δυσκολίες στη σίτιση: τρώει συγκεκριμένες τροφές – υφές, λερώνεται εύκολα
- Δυσκολεύεται να χειριστεί μικρά αντικείμενα, να κόψει με ψαλίδι, να κάνει παζλ και να ζωγραφίσει μέσα σε πλαίσιο
- Δεν έχει καλή σύλληψη μολυβιού και δεν ασκεί τη κατάλληλη πίεση στο μολύβι
- Έχει κακό γραφικό χαρακτήρα, αντιστρέφει γράμματα – αριθμούς και δεν αφήνει διαστήματα μεταξύ των γραμμάτων και των λέξεων
- Δείχνει να κουράζεται εύκολα στην εμπλοκή του με σχολικές εργασίες
- Δεν μιμείται
- Παρουσιάζει χαμηλή αυτοπεποίθηση
Ηλίας Τσαϊλάρης, Εργοθεραπευτής του Πρότυπου Κέντρου Ειδικών Θεραπειών “Παιδίων Πλεύση”
Πρότυπο Κέντρο Ειδικών Θεραπειών “Παιδίων Πλεύση”
Γρηγορίου Λαμπράκη 407, Κερατσίνι
Τηλ. 2130433829
mail: info@paidionplefsi.gr