Σχολικός επαγγελματικός προσανατολισμός ΣΕΠ
Επαγγελματικός Προσανατολισμός ορίζεται η διαδικασία κατά την οποία ειδικοί (Ψυχολόγοι, Κοινωνιολόγοι κ.α) υποβοηθούν το άτομο να επιλέξει την κατεύθυνση των σπουδών του και κατ΄επέκταση την επαγγελματική πορεία που θα επιλέξει. Να σημειωθεί ότι επαγγελματικός προσανατολισμός αποτελεί μια διάσταση του θεσμού «συμβουλευτικής», υποδηλώνοντας την μεθοδολογία που εφαρμόζεται.
Κατά τη διάρκεια της μαθητικής πορείας του ανθρώπου, έρχεται η στιγμή που πρέπει να επιλέξει το κατάλληλο επάγγελμα για αυτόν. Αυτή η διαδικασία όμως περικλείει τόσο δυσκολίες, όσο και προκλήσεις, για το λόγο αυτό απαιτείται μια συστηματική προσέγγιση. Έτσι ο σχολικός επαγγελματικός προσανατολισμός έχει ως βασικό σκοπό τη σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας, ώστε η λήψη αυτής της απόφασης να γίνει σχετικά ανώδυνα και ομαλά.
Με το Σχολικό Επαγγελματικό Προσανατολισμό στοχεύουμε να κατακτηθούν 4 Βήματα. Πιο συγκεκριμένα, το βήμα της αυτογνωσίας, να βοηθηθεί το άτομο να γνωρίσει και να αποδεχθεί καλύτερα τον εαυτό του, να εντοπίσει και να κατανοήσει ατομικά του χαρακτηριστικά (ικανότητες, ενδιαφέροντα, κλίσεις, φιλοδοξίες) και να διαμορφώσει τις αξίες του.
Στη συνέχεια το βήμα της πληροφόρηση, να ενημερωθεί για τις μεταλυκειακές επιλογές εκπαίδευσης, για τις προϋποθέσεις εισόδου σε κάθε επάγγελμα, για τους όρους εργασίας – αμοιβής, για τις συνθήκες της αγοράς εργασίας, τις ανάγκες, και τις δυνατότητες εξέλιξης. Συνδυάζοντας παράλληλα με την ενθάρρυνση των μαθητών να αναπτύξουν ενεργό ρόλο στην αναζήτηση πηγών πληροφοριών (αυτοπληροφόρηση), να διαβάζουν χρησιμοποιώντας την κρίση τους, να αποφεύγουν τη στενή πληροφόρησή τους επιδιώκοντας την ευρύτερη ενημέρωσή τους σε κοινωνικό-οικονομικά ζητήματα.
Επιπλέον ,το βήμα για τη λήψη αποφάσεων, δηλαδή να ενισχυθούν οι δεξιότητες λήψης απόφασης, ώστε όταν κατανοήσει καλύτερα τις επαγγελματικές ευκαιρίες που παρουσιάζονται να τις επιλέξει. Τέλος, η μετάβαση, με στόχο την καλύτερη δυνατή προετοιμασία των νέων για την φοίτηση τους σε κάποια σχολή και στη συνέχεια για την προσαρμογή τους στην εργασία.
Με τα κατάλληλα τεστ προσωπικότητας και επαγγελματικού προσανατολισμού μπορούμε να εξάγουμε πιθανές επιλογές και συμπεράσματα. Μπορούν να απευθυνθούν κυρίως μαθητές γυμνασίου και λυκείου ενώ δεν υπάρχει συγκεκριμένος χρόνος έναρξης.