Λογοθεραπεία
paidionplefsi2018-04-23T22:21:55+03:00Λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που ασχολείται με τις διαταραχές λόγου( δηλαδή στη λεκτική επικοινωνία ), φωνής (δηλαδή στο επίπεδο του λάρυγγα ή των φωνητικών χορδών) και ομιλίας (δηλαδή στην άρθρωση ή στη ροή) σε παιδιά και σε ενήλικες. Επιπλέον, παρεμβαίνει σε διαταραχές μάσησης και κατάποσης.
Λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που ασχολείται με τις διαταραχές λόγου( δηλαδή στη λεκτική επικοινωνία ), φωνής (δηλαδή στο επίπεδο του λάρυγγα ή των φωνητικών χορδών) και ομιλίας (δηλαδή στην άρθρωση ή στη ροή) σε παιδιά και σε ενήλικες. Επιπλέον, παρεμβαίνει σε διαταραχές μάσησης και κατάποσης.
Στο κέντρο μας, τα «παιχνίδια» με το λόγο βοηθούν παιδιά προσχολικής ηλικίας, σχολικής ηλικίας και εφήβους στην αντιμετώπιση πλήθους δυσκολιών που αφορούν αυτόν. Έχετε παρατηρήσει να μην αναγνωρίζει ήχους; να δυσκολεύεται στην παραγωγή ήχων; (π.χ αντικαθιστά το «σ» με το «θ», «θούπα» αντί «σούπα»), πολλές φορές η ροή της ομιλίας να διακόπτετε αφύσικα: επαναλαμβάνει ήχους, συλλαβές, λέξεις (π.χ το το το παιδί) ή επιμηκύνει ήχους (π.χ πππππάμε βόλτα) συνοδευόμενες από μη λεκτικές συμπεριφορές (π.χ κλείσιμο των ματιών); δυσκολεύεται να καταλάβει απλές και πιο σύνθετες οδηγίες σε ηλικία 1- 2 ετών ; δεν λέει το όνομά του 1-2 ετών; το λεξιλόγιο του είναι ανεπαρκές αναλογικά με την ηλικία του (π.χ είναι πάνω από 2,5 ετών και χρησιμοποιεί ελάχιστες λέξεις συνολικά 15 έως 20);δεν απαντά σε απλές ερωτήσεις (ποιος, πού, πότε, γιατί) σε ηλικία 3-4 ετών ; αντιμετωπίζει δυσκολίες στη γραμματική και τη σύνταξη 4-5 ετών ; δυσκολεύεται να αντιληφθεί και να χρησιμοποιήσει σωστά τον ενικό και πληθυντικό αριθμό 4-5 ετών; δεν αναγνωρίζει τουλάχιστον έξι χρώματα και έξι σχήματα 5-6 ετών; δυσκολεύεται να κατανοήσει αντίθετες έννοιες 5-6 ετών; Προκειμένου να απαντηθούν με βεβαιότητα τα παραπάνω ερωτήματα , είναι χρήσιμο να γίνει μια αξιολόγηση λογοθεραπείας. Η έγκυρη διάγνωση και έγκαιρη παρέμβαση (Προσχολική Ηλικία) μπορεί να οδηγήσει σε πλήρη αποκατάσταση των δυσκολιών που εμφανίζει το παιδί μειώνοντας τις πιθανότητες εμφάνισης δυσκολιών στην σχολική επίδοση του παιδιού. Πρέπει να σημειωθεί ότι στο λόγο, όπως και σε όλους τους ψυχοβιολογικούς τομείς, κάθε άτομο έχει το δικό του ρυθμό εξέλιξης .Τα παραπάνω παραδείγματα αναφέρονται στο μέσο όρο τυπικής ανάπτυξης και υπάρχει πιθανότητα να βρεθούν μικρές αποκλίσεις.
Εργοθεραπεία
paidionplefsi2018-04-23T22:21:55+03:00Η εργοθεραπεία είναι επιστήμη που ασχολείται με την αποκατάσταση, σχεδιασμένη να βοηθά άτομα όλων των ηλικιών με σωματικά, αναπτυξιακά και συναισθηματικά ελλείμματα, προκειμένου να επανακτήσουν και να αποκτήσουν δεξιότητες απαραίτητες για την προσαρμοστικότητά του στις απαιτήσεις του περιβάλλοντος.
Τα «παιχνίδια» μέσω σωματικού έργου απελευθερώνουν το παιδί και το βοηθούν να αντιμετωπίσει ελλείψεις που αφορούν :
- Τις αισθήσεις και την επεξεργασία αυτών. Tο παιδί δεν πιάνει σωστά το μολύβι συνεπώς τα γράμματα του είναι δυσανάγνωστα, του πέφτουν ή δεν αναγνωρίζει χωρίς να βλέπει τα αντικείμενα που πιάνει με το χέρι .Ο εργοθεραπευτής θα «δουλέψει» την απτική ενημερότητα του χεριού με ασκήσεις γραφής που θα ενισχύσουν την αίσθηση της αφής .Θα του σχηματίζει γράμματα και σχήματα στην παλάμη ή θα του βάζει πράγματα στο χέρι και θα του ζητάει να τα αναγνωρίσει χωρίς να τα κοιτάει.
- Τις προσαρμοστικές αντιδράσεις, σε αυτή την περίπτωση το παιδί δεν έχει καλή λεπτή κίνηση. Δυσκολεύεται να κάνει χειροτεχνίες, να κόψει με το ψαλίδι, να δέσει τα κορδόνια του. Σε αυτό το σημείο ο εργοθεραπευτής θα φροντίσει να βελτιώσει την κίνηση των δαχτύλων. Για παράδειγμα, μπορεί να του ζητήσει να βιδώνει και να ξεβιδώνει, να περνάει κορδόνια σε χάντρες
- Ψυχογνωστικές λειτουργίες, το παιδί παρουσιάζει δυσκολίες στην συγκέντρωση και αποσπάται ,έχει συνεχή ανάγκη για κίνηση και δυσκολίες στην οργάνωση χρόνου. O εργοθεραπευτής θα του μάθει τεχνικές συγκέντρωσης, μεθόδους προκειμένου να οργανώσει το χρόνο του ,θα του ικανοποιήσει την ανάγκη του για συνεχή κίνηση (π.χ. βάζοντάς το να κάθεται σε μία μπάλα ώστε να κινείται συνεχώς) και συχνά διαλείμματα ώστε να μην κουράζεται.
Στόχος είναι η εργοθεραπεία να προσφέρει σε ένα παιδί την ικανότητα και την αυτοπεποίθηση να ανταπεξέλθει και να ανταποκριθεί με επιτυχία σε οποιαδήποτε δραστηριότητα. Απευθυνόμαστε στον Εργοθεραπευτή σε όσο το δυνατόν μικρότερη ηλικία. Συνήθως από 3 χρονών και μετά καθώς η πλαστικότητα του εγκεφάλου σε αντίστροφη αναλογία με την ηλικία του παιδιού έχει μεγάλες πιθανότητες για επαρκή βοήθεια.
Συμβουλευτική / ψυχολογική υποστήριξη γονέων παιδιών εφήβων
paidionplefsi2018-04-23T22:21:55+03:00Στη ζωή συχνά οι άνθρωποι καλούνται να πάρουν σημαντικές αποφάσεις ,να προσαρμοστούν σε νέες συνθήκες , να αντιμετωπίσουν καταστάσεις που αφορούν την προσωπική ζωή (σύναψη δεσμού/γάμος/χωρισμός/διαζύγιο/πένθος), τον γονεϊκό ρόλο (διαπαιδαγώγησης των παιδιών) ,την επαγγελματική ζωή και διάφορα θέματα που σχετίζονται με το ηλικιακό στάδιο του .
Τα παραπάνω αποτελούν πηγή άγχους που συχνά αποπροσανατολίζουν και λειτουργούν σαν εμπόδια στη καθημερινότητά του. Μέσα από μια αλληλεπιδραστική διαδικασία ανάμεσα σ’ ένα σύμβουλο- ψυχολόγο και ένα συμβουλευόμενο οι παραπάνω συνθήκες απλοποιούνται και τον οδηγούν σ’ ένα συναίσθημα ανακούφισης. Ωθούν το άτομο να προχωρήσει προς οποιαδήποτε κατεύθυνση που θα μπορούσε να τον ωφελήσει και να σταματήσει να διακατέχετε από φόβους και ανησυχίες.
Στο κέντρο μας, η ψυχολογική υποστήριξη επιτυγχάνεται μέσω της συμβουλευτικής ή της ψυχοθεραπείας σε παιδιά, εφήβους και ενήλικες. Να σημειωθεί ότι η παρέμβαση στα παιδιά έχει ψυχοπαιδαγωγικό χαρακτήρα ,γίνεται δηλαδή με ιδιαίτερα ευχάριστο τρόπο, χρησιμοποιώντας ιστορίες, παραμύθια, παιχνίδια ζωγραφιές κ.α και στοχεύει στην ενίσχυση της αυτοεκτίμησης, αυτοπεποίθησης του παιδιού και στην πρόληψη των δυσκολιών που ενδέχεται να προκύψουν κατά τα σχολικά χρόνια.
Η ψυχολογική υποστήριξη σε όλες τις ηλικιακές ομάδες μπορεί να γίνει είτε σε ατομικό , είτε σε ομαδικό, είτε σε οικογενειακό πλαίσιο ενώ δεν υπάρχει συγκεκριμένος χρόνος έναρξης , όποτε το άτομο νιώσει την ανάγκη ο σύμβουλος- ψυχολόγος είναι εκεί για να τον βοηθήσει και να καλύψει τις προσωπικές του ανάγκες. Η διάρκεια των θεραπειών ποικίλλει ανάλογα με τις ανάγκες και τα θέματα και λαμβάνει τέλος εφόσον το άτομο δεν έχει πια την ανάγκη ψυχολογικής υποστήριξης.
Παρακάτω αναφέρονται ενδεικτικά καταστάσεις οι οποίες μπορεί να χρίζουν ψυχολογικής υποστήριξης: Για παιδιά:
- Συναισθηματικές και κοινωνικές δυσκολίες
- Προβλήματα συμπεριφοράς
- Δυσκολίες προσαρμογής στο σχολείο/ Σχολική άρνηση
- Σχολικός εκφοβισμός (bulling)
- Προβλήματα ύπνου
- Ενούρηση - έλεγχος σφικτήρων
Για εφήβους/Ενήλικες
- Άγχος Εξετάσεων
- Επιθετική συμπεριφορά και εκρήξεις θυμού
- Χρήση ουσιών ή αλκοόλ
- Συναισθηματικές και κοινωνικές δυσκολίες (κατάθλιψη,άγχος)
- Διαταραχές πρόσληψης τροφής (νευρική ανορεξία/βουλιμία)
- Κλινικές διαταραχές
Δημιουργική απασχόληση
paidionplefsi2018-04-23T22:21:55+03:00Αποτελεί έναν εκπαιδευτικό τρόπο που απαιτεί τη φυσική και πνευματική απασχόληση του παιδιού, έχοντας την δυνατότητα να εκφραστεί και να μετέχει μέσα από δραστηριότητες που αφορούν τις εικαστικές τέχνες, τη μουσική , τη ζαχαροπλαστική, το χορό & το θέατρο.
Με τα κατάλληλα διαμορφωμένα δημιουργικά περιβάλλοντα μάθησης το παιδί μπορεί να αποκομίσει οφέλη, τα οποία θα το βοηθήσουν στην ανάπτυξη της προσωπικότητάς του αλλά και στην ενίσχυση των δυσκολιών του.
Μέσα από τα «ταξίδια» της δημιουργικής απασχόλησης τα παιδιά έρχονται σε επαφή με την τέχνη ,καλλιεργώντας παράλληλα την δημιουργική τους σκέψη και το αισθητικό τους κριτήριο. Έχουν την ευκαιρία να μαθαίνουν με τρόπο δημιουργικό, ευχάριστο και πρωτότυπο. Διευρύνουν τους πνευματικούς του ορίζοντες και αναπτύσσουν τη φαντασία τους .
Επιπλέον, τους προσφέρεται η χαρά της προσωπικής δημιουργίας η οποία με τη σειρά της εφοπλίζει το παιδί με σιγουριά και αυτοπεποίθηση. Η ενασχόληση του παιδιού με τέτοιου είδους δραστηριότητες, ευνοεί τη συμμετοχή σε ομάδες . Η αλληλεπίδραση των παιδιών τα βοηθά να αναπτύξουν τις κοινωνικές τους δεξιότητες, να ανταλλάξουν εμπειρίες και να ανακαλύψουν καινούργιες πτυχές του εαυτού τους. Αυτό βοηθά τα παιδιά να βρίσκουν τη θέση τους στο κοινωνικό σύνολο και να λειτουργούν εύρυθμα μέσα σε αυτό. Εκμεταλλευόμενοι λοιπόν τη φυσική περιέργεια των παιδιών, την φαντασία τους, την ευελιξία τους , αναπτύσσουμε μια σειρά εκπαιδευτικών-δημιουργικών δραστηριοτήτων μέσω παιχνιδιού.
Στόχος μας είναι να εκπαιδευτούν στην επίλυση προβλημάτων μέσω δημιουργικών ιδεών, να μειώσουν το άγχος, να εκφράσουν τις σκέψεις τα συναισθήματά, τα ένστικτα και τις επιθυμίες τους.
Ελάτε να κάνουμε παρέα δημιουργικά ταξίδια στις γεύσεις, τα χρώματα, τα σχήματα, τις μελωδίες και τους ήρωες του θεάτρου. Αφετηρία έναρξης των τμημάτων από 5 ετών έως και 10 ετών, σε διάφορα ηλικιακά τμήματα με βάση το αναπτυξιακό και γνωστικό προφίλ κάθε ηλικίας.
Οργάνωση σχολικής μελέτης
paidionplefsi2018-04-23T22:21:55+03:00Όταν το διάβασμα γίνεται εύκολο και διασκεδαστικό… !!
Κατανοώντας τις δυσκολίες, τις ανησυχίες που αντιμετωπίζουν οι γονείς στο διάβασμα των παιδιών τους και τη φθορά που μπορεί να επιφέρει στη σχέση τους, το κέντρο Παιδίων Πλεύση παρέχει καθημερινή σχολική μελέτη.
Αφού ολοκληρώσουμε την ανίχνευση του κατά πόσο το παιδί είναι έτοιμο για φοίτηση στο Δημοτικό ή ότι δεν παρουσιάζει δυσκολίες μάθησης, ξεκινάει η εκμάθηση της σχολικής μελέτης . Με κύριο άξονα την διδασκαλία του τρόπου μελέτης μέσα από την οργάνωση του χώρου και του χρόνου το παιδί προετοιμάζει την μελέτη για την επόμενη μέρα από έμπειρους εκπαιδευτικούς .
Σκοπός της οργάνωσης μελέτης είναι η ενίσχυση των μαθησιακών δεξιοτήτων ,να απολαύσει την διαδικασία της μάθησης και σε όσο το δυνατόν συντομότερο χρονικό διάστημα να αυτονομηθεί , κατανοώντας ότι η καθημερινή μελέτη είναι προσωπική του υπόθεση και αποτελεί βασική υποχρέωσή του. Παράλληλα επιδίδεται σε ειδικές ασκήσεις για την όσο το δυνατόν καλύτερη εμπέδωση της τρέχουσας ύλης όσο και της νέα διδαχθείσας. Το υλικό που διατίθεται είναι σύγχρονο και προσαρμοσμένο με τις ανάγκες του εκπαιδευτικού συστήματος.
Η ομάδα μας , παρέχει συμβουλές καθοδήγησης οργάνωσης σχολικής μελέτης και στους γονείς αποσκοπώντας στη καλύτερη επικοινωνία μεταξύ «μαθητή» και «γονέα». Έρευνες έχουν δείξει ότι η ενεργή συμμετοχή των γονέων στην εκπαίδευση του παιδιού τους μπορεί να κάνει τη διαφορά και δύναται να επιφέρει θετικά αποτελέσματα στην σχολική πρόοδο των μαθητών . Επίσης, έχουμε φροντίσει ο χώρος που υποδεχόμαστε τους μαθητές να αποτελεί πηγή έμπνευσης και ηρεμίας.
Τα τμήματα που διαμορφώνονται είναι ολιγομελή και απευθύνονται σε όλες τις τάξεις του Δημοτικού. Λαμβάνοντας υπόψιν τον τύπο κάθε παιδιού (οπτικός,ακουστικός & κιναισθητικός) το προσωπικό του τρόπο μελέτης καθώς και τους προσωπικούς ρυθμούς ανάγκες . Ο χρόνος έναρξης είναι ως επί το πλείστον το Σεπτέμβριο ενώ διατίθενται και θερινά τμήματα σχολικής προετοιμασίας.
Ειδική διαπαιδαγώγηση
paidionplefsi2018-04-23T22:21:55+03:00Ειδική διαπαιδαγώγηση είναι κλάδος της παιδαγωγικής που εφαρμόζονται εξειδικευμένοι, εξατομικευμένοι τρόποι παρέμβασης και εκπαίδευσης σε άτομα με μαθησιακές δυσκολίες στοχεύοντας στην αποκατάστασή τους και την κάλυψη των γνωστικών ελλειμμάτων. Οι μαθησιακές δυσκολίες που μπορεί να παρουσιάσει ένας μαθητής είναι οι εξής :
- Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες – Ειδική Μαθησιακή Δυσκολία στη γραφή και την ανάγνωση (Δυσλεξία)
- Γενικευμένες μαθησιακές δυσκολίες (λόγω αρνητικών συναισθηματικών καταστάσεων)
- Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και /ή Υπερκινητικότητα ή σε παιδιά με Διάσπαση Προσοχής.
Συχνό ερώτημα των γονέων είναι πως θα καταλάβουν ότι το παιδί τους παρουσιάζει μαθησιακές δυσκολίες. Παρακάτω θα παραθέσουμε κάποιες ενδείξεις, αυτός όμως που μπορεί να δώσει τη σίγουρη απάντηση-διάγνωση είναι ο ειδικός μέσω εξειδικευμένων διαγνωστικών κριτήριων. Πιο συγκεκριμένα αν το παιδί:
- Κάνει λάθη στην ορθογραφία των λέξεων. Το παιδί παρότι φαίνεται να γνωρίζει τους βασικούς κανόνες της γραμματικής, δυσκολεύεται να τους εφαρμόσει στην πράξη.
- Αντιστρέφει ή μεταθέτει γράμματα ή συλλαβές (π.χ πότρα αντί πόρτα/ μόνος αντί νομός )
- Δεν τονίζει σωστά ή καθόλου τις λέξεις .
- Δυσκολεύεται και κάνει λάθη στην αντιγραφή ή στη γραφή καθ’ υπαγόρευση.
- Διαβάζει με αργό και συλλαβικό ρυθμό.
- Δυσκολεύεται να κατανοήσει αυτά που διαβάζει.
- Δυσκολεύεται να μάθει την προπαίδεια.
- Δυσκολεύεται στην επίλυση προβλημάτων.
- Δεν ξεχωρίζει και συγχέει τα αριθμητικά σύμβολα.
- Δυσκολεύεται στην ανάκληση λέξεων.
- Γράφει ακατάστατα, με πολλές μουτζούρες , οι λέξεις πολλές φορές δεν είναι πάνω στις γραμμές και δεν αφήνει διαστήματα μεταξύ τους.
- Το γραπτό του είναι φτωχό σε λεξιλόγιο και ο λόγος του «τηλεγραφικός»
- Δυσκολεύεται στην κατανόηση χρονικών και χωρικών εννοιών (πριν/τώρα/μετά, χθες/σήμερα/αύριο, ημέρες ,εβδομάδας, μήνες, εποχές, δεξιά/αριστερά, μέσα/έξω)
- Δυσκολεύεται στη συγκέντρωση και διασπάται η προσοχή του κατά διάρκεια της μελέτη ή διακόπτει αρκετές φορές τη μελέτη του.
- Ψάχνει αφορμές για συνεχή κίνηση (υπερκινητικότητα).
Τα «παιχνίδια» των γραμμάτων που εφαρμόζονται στο Κέντρο μας αποσκοπούν στην ανίχνευση και την παρέμβαση των παραπάνω δυσκολιών. Οι γονείς μπορούν να απευθυνθούν σε σε οποιοδήποτε στάδιο της σχολικής ζωής του παιδιού τους. Είναι σημαντικό όμως η διάγνωση και αξιολόγηση των δυσκολιών να λάβει χώρα έγκαιρα (ενδεικτική ηλικία 6-8 ετών) , καθώς η παρέμβαση θα είναι πιο αποτελεσματική.
Σχολικός επαγγελματικός προσανατολισμός ΣΕΠ
paidionplefsi2020-02-13T12:29:18+02:00Επαγγελματικός Προσανατολισμός ορίζεται η διαδικασία κατά την οποία ειδικοί (Ψυχολόγοι, Κοινωνιολόγοι κ.α) υποβοηθούν το άτομο να επιλέξει την κατεύθυνση των σπουδών του και κατ΄επέκταση την επαγγελματική πορεία που θα επιλέξει. Να σημειωθεί ότι επαγγελματικός προσανατολισμός αποτελεί μια διάσταση του θεσμού «συμβουλευτικής», υποδηλώνοντας την μεθοδολογία που εφαρμόζεται.
Κατά τη διάρκεια της μαθητικής πορείας του ανθρώπου, έρχεται η στιγμή που πρέπει να επιλέξει το κατάλληλο επάγγελμα για αυτόν. Αυτή η διαδικασία όμως περικλείει τόσο δυσκολίες, όσο και προκλήσεις, για το λόγο αυτό απαιτείται μια συστηματική προσέγγιση. Έτσι ο σχολικός επαγγελματικός προσανατολισμός έχει ως βασικό σκοπό τη σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας, ώστε η λήψη αυτής της απόφασης να γίνει σχετικά ανώδυνα και ομαλά.
Με το Σχολικό Επαγγελματικό Προσανατολισμό στοχεύουμε να κατακτηθούν 4 Βήματα. Πιο συγκεκριμένα, το βήμα της αυτογνωσίας, να βοηθηθεί το άτομο να γνωρίσει και να αποδεχθεί καλύτερα τον εαυτό του, να εντοπίσει και να κατανοήσει ατομικά του χαρακτηριστικά (ικανότητες, ενδιαφέροντα, κλίσεις, φιλοδοξίες) και να διαμορφώσει τις αξίες του.
Στη συνέχεια το βήμα της πληροφόρηση, να ενημερωθεί για τις μεταλυκειακές επιλογές εκπαίδευσης, για τις προϋποθέσεις εισόδου σε κάθε επάγγελμα, για τους όρους εργασίας - αμοιβής, για τις συνθήκες της αγοράς εργασίας, τις ανάγκες, και τις δυνατότητες εξέλιξης. Συνδυάζοντας παράλληλα με την ενθάρρυνση των μαθητών να αναπτύξουν ενεργό ρόλο στην αναζήτηση πηγών πληροφοριών (αυτοπληροφόρηση), να διαβάζουν χρησιμοποιώντας την κρίση τους, να αποφεύγουν τη στενή πληροφόρησή τους επιδιώκοντας την ευρύτερη ενημέρωσή τους σε κοινωνικό-οικονομικά ζητήματα.
Επιπλέον ,το βήμα για τη λήψη αποφάσεων, δηλαδή να ενισχυθούν οι δεξιότητες λήψης απόφασης, ώστε όταν κατανοήσει καλύτερα τις επαγγελματικές ευκαιρίες που παρουσιάζονται να τις επιλέξει. Τέλος, η μετάβαση, με στόχο την καλύτερη δυνατή προετοιμασία των νέων για την φοίτηση τους σε κάποια σχολή και στη συνέχεια για την προσαρμογή τους στην εργασία.
Με τα κατάλληλα τεστ προσωπικότητας και επαγγελματικού προσανατολισμού μπορούμε να εξάγουμε πιθανές επιλογές και συμπεράσματα. Μπορούν να απευθυνθούν κυρίως μαθητές γυμνασίου και λυκείου ενώ δεν υπάρχει συγκεκριμένος χρόνος έναρξης.