Ειδική διαπαιδαγώγηση
Ειδική διαπαιδαγώγηση είναι κλάδος της παιδαγωγικής που εφαρμόζονται εξειδικευμένοι, εξατομικευμένοι τρόποι παρέμβασης και εκπαίδευσης σε άτομα με μαθησιακές δυσκολίες στοχεύοντας στην αποκατάστασή τους και την κάλυψη των γνωστικών ελλειμμάτων. Οι μαθησιακές δυσκολίες που μπορεί να παρουσιάσει ένας μαθητής είναι οι εξής :
- Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες – Ειδική Μαθησιακή Δυσκολία στη γραφή και την ανάγνωση (Δυσλεξία)
- Γενικευμένες μαθησιακές δυσκολίες (λόγω αρνητικών συναισθηματικών καταστάσεων)
- Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και /ή Υπερκινητικότητα ή σε παιδιά με Διάσπαση Προσοχής.
Συχνό ερώτημα των γονέων είναι πως θα καταλάβουν ότι το παιδί τους παρουσιάζει μαθησιακές δυσκολίες. Παρακάτω θα παραθέσουμε κάποιες ενδείξεις, αυτός όμως που μπορεί να δώσει τη σίγουρη απάντηση-διάγνωση είναι ο ειδικός μέσω εξειδικευμένων διαγνωστικών κριτήριων. Πιο συγκεκριμένα αν το παιδί:
- Κάνει λάθη στην ορθογραφία των λέξεων. Το παιδί παρότι φαίνεται να γνωρίζει τους βασικούς κανόνες της γραμματικής, δυσκολεύεται να τους εφαρμόσει στην πράξη.
- Αντιστρέφει ή μεταθέτει γράμματα ή συλλαβές (π.χ πότρα αντί πόρτα/ μόνος αντί νομός )
- Δεν τονίζει σωστά ή καθόλου τις λέξεις .
- Δυσκολεύεται και κάνει λάθη στην αντιγραφή ή στη γραφή καθ’ υπαγόρευση.
- Διαβάζει με αργό και συλλαβικό ρυθμό.
- Δυσκολεύεται να κατανοήσει αυτά που διαβάζει.
- Δυσκολεύεται να μάθει την προπαίδεια.
- Δυσκολεύεται στην επίλυση προβλημάτων.
- Δεν ξεχωρίζει και συγχέει τα αριθμητικά σύμβολα.
- Δυσκολεύεται στην ανάκληση λέξεων.
- Γράφει ακατάστατα, με πολλές μουτζούρες , οι λέξεις πολλές φορές δεν είναι πάνω στις γραμμές και δεν αφήνει διαστήματα μεταξύ τους.
- Το γραπτό του είναι φτωχό σε λεξιλόγιο και ο λόγος του «τηλεγραφικός»
- Δυσκολεύεται στην κατανόηση χρονικών και χωρικών εννοιών (πριν/τώρα/μετά, χθες/σήμερα/αύριο, ημέρες ,εβδομάδας, μήνες, εποχές, δεξιά/αριστερά, μέσα/έξω)
- Δυσκολεύεται στη συγκέντρωση και διασπάται η προσοχή του κατά διάρκεια της μελέτη ή διακόπτει αρκετές φορές τη μελέτη του.
- Ψάχνει αφορμές για συνεχή κίνηση (υπερκινητικότητα).
Τα «παιχνίδια» των γραμμάτων που εφαρμόζονται στο Κέντρο μας αποσκοπούν στην ανίχνευση και την παρέμβαση των παραπάνω δυσκολιών.
Οι γονείς μπορούν να απευθυνθούν σε σε οποιοδήποτε στάδιο της σχολικής ζωής του παιδιού τους. Είναι σημαντικό όμως η διάγνωση και αξιολόγηση των δυσκολιών να λάβει χώρα έγκαιρα (ενδεικτική ηλικία 6-8 ετών) , καθώς η παρέμβαση θα είναι πιο αποτελεσματική.